Vnitřní směrnice
Základní škola O. Březiny Počátky, okres Pelhřimov, příspěvková organizace se sídlem Komenského sady 387, Počátky 394 64 |
|
ORGANIZAČNÍ ŘÁD ŠKOLY | |
část: 5. Řád školní jídelny | |
Č.j.: | 540/2021 |
Vypracovala: | Straková Gabriela |
Schválil: | Mgr. Blažíček Jaroslav |
Pedagogická rada projednala dne | |
Nabytí účinnosti | 6. 1. 2022 |
Vnitřní směrnice o stravování ve školní jídelně
Vnitřní směrnice o stravování vymezuje způsob školního stravování a podmínky jeho poskytování.
Provozovatel: Základní škola Otokara Březiny, Komenského sady 387, Počátky, 39464
Adresa provozovny: Školní jídelna při základní škole
Vedoucí ŠJ: Gabriela Straková
Zřízovatel: Město Počátky
Základní škola Počátky zajišťuje stravovací služby v provozovně – školní jídelně, která je její součástí. Zde zabezpečuje každodenní vaření obědů včetně pitného režimu.
Stravu zajišťuje pro: žáky ZŠ, vlastní zaměstnance, děti MŠ, zaměstnance MŠ a cizí strávníky v rámci doplňkové činnosti.
Školní stravování se řídí zákonem č. 561/2004 Sb. o předškolním, základní, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání (školský zákon). Žákům a dětem se školní stravování řídí vyhláškou č. 107/2005 Sb. o školním stravování, ve které jsou mimo jiné stanoveny výživové normy pro různé věkové kategorie strávníků.
Agenda stravovacího provozu je zajišťována pomocí PC za využití programového vybavení VIS Plzeň – SKLAD a STRAVNÉ. Zajišťuje vedoucí školní jídelny. Postupuje a řídí se platnými právními předpisy a vnitřními předpisy organizace (Provozní řád školní jídelny, Směrnice o závodním stravování, Příručkou systému kontrolních bodů, …).
Evidenci všech strávníků včetně úhrad, vyúčtování atd. zajišťuje vedoucí školní jídelny.
- Přihlášení ke školnímu stravování, ukončení stravování
Přihlášení ke stravování vyřizuje zákonný zástupce žáka nebo dítěte (dále jen strávník) prostřednictvím formuláře „Přihláška ke stravování“. Od vedoucí školní jídelny obdrží bližší informace o způsobu úhrady stravného a jeho výši. Stravné je vždy hrazeno formou inkasa, a to výběrem platby na následující měsíc dopředu. V případě, že strávník nemá ve výjimečných případech zavedený účet, obdrží výši platby na následující měsíc ve stávajícím měsíci písemnou formou a provede úhradu. Je možná i hotovostní platba. Zakoupí si čip za 115 Kč, který se stává majetkem strávníka. Každý nově příchozí strávník je seznámen s ŘÁDEM ŠKOLNÍ JÍDLENY A ŠKOLNÍM ŘÁDEM, které jsou vyvěšeny ve školní jídelně základní školy a na webových stránkách základní školy. Toto i stvrzuje podpisem přihlášky ke školnímu stravování ve školní jídelně.
Ukončení školního stravování v průběhu školního roku musí zákonný zástupce dítěte neprodleně nahlásit vedoucí školní jídelny.
- Úplata za školní stravování
Děti a žáci v době vyučování platí potravinovou normu dle věkové skupiny takto:
děti MŠ 3 – 6 let 38,00 Kč, děti MŠ 7 a více let 41,00 Kč, 7 – 10 let 25,00 Kč, 11 – 14 let 27,00 Kč, 15 a více let 29,00 Kč, zaměstnanci ZŠ 25,- Kč – vše včetně pitného režimu. Do věkových skupin jsou děti a žáci zařazováni na dobu školního roku, ve kterém dosahují příslušného věku. Zaměstnanci hradí pouze náklady na potraviny snížené o příspěvek z FKSP. Nárok na oběd má zaměstnanec, který odpracuje v daném kalendářním dni v místě výkonu práce alespoň 3 hodiny. Po dobu nemoci či dovolené mohou zaměstnanci odebírat oběd pouze za plnou hodnotu oběda. V případě nemoci je možné první den odhlásit oběd na následující dny, v opačném případě je jim účtována plná hodnota oběda. Cizí strávníci a zaměstnanci MŠ, kteří odeberou oběd do jídlonosiče či na talíř hradí 75,00 Kč. Bezplatně nejsou stravovací služby poskytovány.
- Objednávka stravování a odhlašování
Odhlašování stravy je možné provádět osobně u vedoucí školní jídelny, telefonicky (tel. č. 561 034 918), on-line na www.strava.cz, e-mailem a to den předem do 12:00 hodin. Při pozdější změně nahlásí tuto skutečnost přímo vedoucí školní jídelny nejpozději do 8:00 hodin příslušného varného dne osobně nebo telefonicky.
Každý strávník je na další měsíc přihlášen automaticky – oběd č.1
U dětí MŠ je vždy oběd č. 1, není možnost výběru.
První den neplánované nepřítomnosti strávníka ZŠ lze odebrat jídlo v jídlonosiči v čase od 10:45– 11:30, 12:00 – 12:30 hodin před výdejem obědů strávníkům. Na další dny nepřítomnosti musí zákonný zástupce strávníka odhlásit. Za neodhlášené, neodebrané jídlo se finanční náhrada neposkytuje a je počítaná plná sazba za oběd, to je včetně věcné a mzdové režie ve výši 7 – 10 let 54,00 Kč, 11 – 14 let 56,00 Kč, 15 a více let 58,00 Kč za oběd.
- Jídelní lístky
Výživové normy – jídelní lístky se sestavují tak, aby bylo dosaženo příslušných výživových norem. Údaje o plnění výživových norem se uchovávají po dobu nejméně jednoho roku (vyhl.č. 107/2005 Sb. §2 odst. 10) - zodpovídá vedoucí školní jídelny.
- Úhrady za stravování
Podklady pro finanční operace všech typů úhrad jsou získávány z programového vybavení STRAVNÉ VIS PLZEŃ – stanovení výše úhrad za stravování, nedoplatky, vyúčtování jednotlivých strávníků, jmenný seznam strávníků, účel plateb, apod.
V případě neprovedených plateb za stravování musí strávník (zák. zástupce) zajistit neprodleně úhradu v bance. Vedoucí školní jídelny zajistí předání informace ohledně neprovedení platby zákonnému zástupci neprodleně.
Pokud zákonný zástupce neuhradí předepsanou úhradu za školní stravování ve stanoveném termínu a neučiní tak ani v náhradním nejbližším termínu bude dočasně či natrvalo zablokováno vydávání stravného danému strávníkovi.
- Objednávka potravin
- Příjem potravin
- Výdej potravin
Vedoucí školní jídelny zodpovídá za čerpání finančního limitu, který může mít v mimořádných případech vliv na nutnost provedení změn u druhů jídel uváděných na jídelním lístku.
- Systém HACCP
Zajišťuje a zodpovídá vedoucí školní jídelny, vypracovává „Příručku systému kontrolních bodů“, podle, které se pravidelně provádí jejich řádná kontrola, dodržování a popřípadě odstranění nedostatků. Od 1. 1. 2015 je do tohoto systému zanesena i směrnice 1169/11 EU o potravinových alergenech. Dále je systém doplněn dodatkem pokynů MŠMT ke školnímu stravování, od 25. 5. 2020 mimořádný stav – COVID 19.
Po ukončení kalendářního měsíce vedoucí školní jídelny zajišťuje:
Pravidelnou měsíční uzávěrku ohledně plateb stravného.
Výdejky potravin provádí denně vedoucí školní jídelny.
Sestavy strávníků – platby, spotřeba aj. sestavuje vedoucí školní jídelny v příslušném měsíci.
K poslednímu dni v měsíci provede vedoucí školní jídelny kontrolu zásob potravin (měsíční hlášení hospodaření skladu za příslušné období), která je součástí měsíční uzávěrky.
Po ukončení kalendářního roku provádí vedoucí školní jídelny inventarizaci školní jídelny a předkládá ji řediteli základní školy.
Závěrečná ustanovení:
Tato směrnice nabývá platnost 6. 1. 2022. Směrnice lze v průběhu doby, kdy se objeví nové skutečnosti, měnit. Změny se provádějí číslovanými dodatky, které se stávají nedílnou součástí směrnice. V případě většího počtu číslovaných dodatků se pro následující rok vydává úplné znění směrnice. Pokud nedojde ke změnám v průběhu doby, není platnost směrnice omezena.
V Počátkách 6.1.2022
Mgr. Jaroslav Blažíček Gabriela Straková
ředitel základní školy vedoucí školní jídelny